2019 - 2020
Millora del rendiment de l’alumnat introduint-hi les TD.
Les Tecnologies Digitals (TD) estan presents de forma natural a la vida quotidiana de les persones. Aquesta quotidianitat té especial rellevància pel que fa als dispositius mòbils que, per la seva portabilitat i autonomia, han facilitat l'ús de les TD en qualsevol lloc, en qualsevol moment i en qualsevol situació. Aquest fet està fent-se palès també als centres educatius, els quals estan invertint i apostant per la utilització d'aquestes tecnologies en les activitats vinculades a la docència. La finalitat general d'aquest projecte és millorar la formació inicial dels futurs docents mitjançant la utilització d'una experiència col·laborativa orientada a la creació de materials educatius entre la universitat i els centres educatius. L'ús de TD a les aules implica la utilització de nous recursos i aplicacions tecnològiques que els centres educatius poden detectar com una necessitat. Davant d'aquesta, els futurs docents poden aportar els coneixements adquirits a les aules i ficar-los en acció, col·laborant amb els mestres en exercici en desenvolupar i implementar materials ajustats a les seves necessitats. En primer lloc, els centres educatius ofereixen un escenari real d'ensenyament-aprenentatge i de recerca. En segon lloc, des de la universitat es col·labora en el disseny i desenvolupament de recursos i materials didàctics digitals innovadors, d'acord a les necessitats expressades per cada escola. Millorar la qualitat de la formació dels futurs mestres, d'acord amb els darrers informes governamentals i amb la literatura científica, implica oferir una formació més pràctica i participativa. Vincular, a través d'aquesta experiència de formació, els coneixements teòrics i pràctics esdevé tot un repte però a la vegada un element clau i necessari per a formar docents. Amb aquest projecte es dóna continuïtat a una estratègia de col·laboració desenvolupada durant cinc cursos escolars, vinculada a projectes PONT d'anteriors edicions i reconeguda. |
Participants
Nom | Centre |
---|---|
José Luis Lázaro Cantabrana | Universitat Rovira i Virgili |
Mercè Gisbert Cervera | Universitat Rovira i Virgili |
Mònica Sanromà Giménez | Universitat Rovira i Virgili |
Tania Molero Aranda | Universitat Rovira i Virgili |
Cristina Gabriel Vizcarro | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Marta Baqué Turmo | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Neus Muñoz Iranzo | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Álvaro Bravo Martín | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Ana Hernández Pibernat | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Mireia López Batiste | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Albert García Olivé | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Àngels Ripollès Garriga | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Maria Morales González | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Núria Bota Cabau | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Laura Escalada Villanueva | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Raquel Simón Hernández | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Sergi Mulet Enguix | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Carlos Iglesias Morales | Escola Torreforta, Departament d'Educació |
Carme Madico Figueras | Escola l'Arrabassada, Departament d'Educació |
Marta Toset Gassó | Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d'Educació |
Sandra Vernet Mañé | Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d'Educació |
Òscar Castaño Vazquez | Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d'Educació |
Manu Bares Asensio | Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d'Educació |
Montse Baiges Gispert | Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d'Educació |
Rosa Bonachera Ribas | Escola Tarragona, Departament d'Educació |
Georgina Piñol Rivero | Escola Tarragona, Departament d'Educació |
Programa d'ajuts
Ajuts Pont per a projectes educatius
Objectius
L'objectiu general (OG) és millorar el procés de desenvolupament de competències professionals dels futurs mestres mitjançant una experiència col·laborativa d'APS orientada a la creació de materials educatius.
Els objectius específics (OE) són els següents:
OE1. Desenvolupar la Competència Digital Docent (CDD) dels futurs mestres a partir de la resolució de problemes reals en escenaris d'aprenentatge contextualitzats.
OE2. Desenvolupar materials educatius per a l'ús de tecnologies mòbils a les aules d'Educació Infantil i Primària.
OE3. Utilitzar una experiència d'Aprenentatge Servei que es pugui transferir a altres estratègies formatives dels graus d'educació.
Resultats
Lázaro-Cantabrana, J. L.; Molero-Aranda, T.; Sanromà-Gimenéz, M.; Gisbert Cervera, M.; Lutfi Gilabert, T. (2020). El aprendizaje-servicio como estrategia de formación inicial de los futuros maestros. Una experiencia formativa de la Universidad Rovira i Virgili. Congrés internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) 2020.
Holgado, J., Sanromà-Giménez, M., Lores-Gómez, B. (2019). Estrategias de formación inicial del profesorado basadas en aprendizaje-servicio. En M. Gisbert, V. Esteve-González & J.L. Lázaro-Cantabrana (Eds.), ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente (pp. 153-168). Ediciones Octaedro
Sanromà-Giménez, M., Lázaro-Cantabrana, J.L. & Gisbert-Cervera, M. (2018). El aprendizaje servicio como estrategia para el desarrollo de competencias profesionales docentes en la universidad. En J. Gairín & C. Mercadé (Eds.), Liderazgo y gestión del talento en las organizaciones. Wolters Kluwer.
Sanromà-Giménez, M., Lázaro-Cantabrana, J.L. & Gisbert-Cervera, M. (2018). El aprendizaje servicio como estrategia para el desarrollo de competencias profesionales docentes en la universidad [Presentació de comunicació]. V Congreso Internacional EDO: Liderazgo y gestión del talento en las organizaciones, Barcelona, Espanya.
Lázaro-Cantabrana, J.L., Sanromà-Giménez, M. & Gisbert-Cervera, M. (2017). La formación en competencia digital en los grados de educación: colaboración entre instituciones educatives [Presentació de comunicació]. Fòrum Internacional d'Educació i Tecnologia 2017: Les Tecnologies digitals en els nous escenaris d'aprenentatge (FIETxs2017), Bellaterra, Barcelona, Espanya.