Universitat Rovira i Virgili

La intel·ligència artificial com a eina d’inclusió digital per l’alumnat amb autisme i TDAH

2024 - 2025

Inclusió digital; Intel·ligència artificial; autisme; TDAH.

L'alumnat del batxillerat tecnològic té assolides moltes de les habilitats associades al pensament computacional. En cursos anteriors han treballat les bases del pensament computacional i han pogut provar i utilitzar diferents tecnologies digitals que els han permès desenvolupar aquestes habilitats. No obstant, hi ha un col·lectiu que té més dificultats per assolir aquest repte com l'alumnat amb necessitats educatives especials, com l'autisme (TEA) o el trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH). Tot i això, sovint aquests centres no compten amb el personal especialitzat necessari ni amb suficients recursos didàctics per atendre adequadament aquests alumnes.

En contraposició, els centres d'educació especial (CEE), com el CEE Sant Rafael, tenen una llarga experiència en la formació del professorat i en l'ús de recursos didàctics específics per a aquest tipus d'alumna.. La finalitat d'aquest projecte és promoure la inclusió digital de l'alumnat amb autisme i TDAH, fomentant l'ús de tecnologies digitals que els permetin millorar la seva autonomia i comunicació. Alhora, es proposa que l'alumnat de batxillerat adopti el rol de creador d'aplicacions que facin ús de la IA com a eina principal.

Participants

Nom Centre
Jordi Gavaldà Bernal La Salle Tarragona (coordinador del projecte i professor de robòtica)
Meritxell Pérez Martínez La Salle Tarragona (coordinadora pedagògica) 
Silvia Julià Cañellas La Salle Tarragona (responsable alumnat amb necessitats educatives especials) 
Mª Teresa Buyó Canals CEE Sant Rafael (Directora escolar)
M. del Mar Sendra Vellvè CEE Sant Rafael
Albert Guinart Guinjoan CEE Sant Rafael
Albert Vilaró Rovira CEE Sant Rafael
Carles Gassó Martínez CEE Sant Rafael
Eva Salvadó Franch CEE Sant Rafael
Vanessa Esteve González Universitat Rovira i Virgili (responsable). Departament pedagogia URV, Grup de recerca ARGET 
Cristina Valls Bautista Universitat Rovira i Virgili. Departament pedagogia URV, Grup de recerca ARGET
Lucía Castro Hernández Universitat Rovira i Virgili. Departament pedagogia URV, Grup de recerca ARGET 
Anna Borrull Riera Universitat Rovira i Virgili. Departament pedagogia URV, Grup de recerca ARGET 

Programa d'ajuts

Ajut Pont per a projectes educatius

Objectius

Dissenyar una aplicació basada en intel·ligència artificial per donar suport a estratègies i materials didàctics per alumnat amb autisme i trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat per millorar, d'aquesta manera, la seva inclusió en un centre educatiu i la seva autonomia i comunicació amb altres persones

Resultats

En procés