2023 - 2024
Competència Digital Docent; Pràctica docent; MRCDD; Formació
Es tracta d’una formació de professorat per assolir el nivell B2 del Marc de Referència de la Competència Digital Docent (MRCDD). Les accions transferides a l'aula i vinculades a l’ús efectiu de les Tecnologies Digitals (TD) queden recollides en portafolis digitals. Gràcies a la tutorització d’experts s’implementa en els diferents centres, un projecte digital que serveix com a pràctica educativa de referència per al treball sistemàtic de la CD de l'alumnat. A més, es dissenya un procés sistemàtic i documentat amb aquelles accions, consensuades amb el centre educatiu, que permetin recollir evidències del propi procés d'implantació de l'Estratègia Digital de Centre (EDC). Aquesta proposta s’estructura en tres mòduls. Treballa els eixos estratègics d'inclusió digital i pensament computacional. La inclusió digital específicament en el mòdul 1 i el pensament computacional específicament en el mòdul 2. Ambdues s'inclouen, de manera transversal, en el mòdul 3. L'estructura de la formació del mòdul 1 s'ajusta exactament a la proposta del MRCDD per al nivell B2. El mòduls 2 i 3 impliquen la transferència a l'aula i al centre. El curs dona dret a obtenir un Certificat d'aprofitament nivell B2 MRCDD (reconegut directament pel Departament d'Educació al portal XTEC). |
Docents
Nom | Centre |
---|---|
Jose Luis Lázaro Cantabrana | Universitat Rovira i Virgili (coordinació acadèmica) |
Mercè Gisbert Cervera | Universitat Rovira i Virgili |
Mireia Usart Rodríguez | Universitat Rovira i Virgili |
Josep Holgado Garcia | Universitat Rovira i Virgili |
Tàrek Lufti Gilabert | Universitat Rovira i Virgili |
Vanessa Esteve González | Universitat Rovira i Virgili |
Cristina Valls Bautista | Universitat Rovira i Virgili |
Tania Molero Aranda | Universitat Rovira i Virgili |
Oriol Nadal Solanas | Universitat Rovira i Virgili |
Lucía Castro Hernández | Universitat Rovira i Virgili |
Centres participants
Nom del centre |
---|
Escola La Mercè (Tortosa) |
Institut Escola El Temple (Tortosa) |
Col·legi Sant Pau Apòstol (Tarragona) |
Escola Antoni Roig (Torredembarra) |
Institut Escola Daniel Mangrané (Roquetes) |
Escola Pau Casals (St. Joan d'Espí) |
Escola Portitxol (L'Estartit) |
Centre de Formació d'Adults Ribera d'Ebre (Mora d'Ebre) |
Programa d'ajuts
Subvencions del Departament d'Educació per a l'Impuls digital a l'educació en el marc del component 19 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europea - Next Generation EU. Ref. EDU128/23/000143.
Objectius
Objectiu general: Sistematitzar els avenços vinculats a l'EDC a partir d'un model de pràctica educativa basada en l'evidència.
Objectius específics:
- OE.1. Desenvolupar la CDD del professorat a partir del MRCDD, fins al nivell B2.
- OE.2. Validar un model de seguiment del desenvolupament de l'EDC a partir de l'anàlisi del context escolar i de la pràctica educativa.
Metodologia
Consta de tres fases:
- Formar el professorat a nivell B2 del MRCDD: el desenvolupament de les competències digitals (CD) del professorat permetrà fer un ús efectiu de les Tecnologies Digitals (TD) en els processos d'ensenyament-aprenentatge (E-A) i, alhora, assegurar el treball sistemàtic que permetrà desenvolupar les CD de l'alumnat. Al llarg del curs es recollirà en un portafoli les accions que s'han transferit a aula.
- Amb la tutorització d'experts, implementar en el centre, un projecte digital que serveixi com a pràctica educativa de referència per al treball sistemàtic de la CD de l'alumnat.
- Dissenyar un procés sistemàtic i documentat amb aquelles accions, consensuades amb el centre educatiu, que permeti recollir evidències del propi procés d'implantació de l'Estratègia Digital de Centre (EDC). D'aquesta manera s'espera obtenir una guia per establir un model transferible a d'altres contextos. Aquesta estratègia es fonamenta en el model de pràctica educativa basada en l'evidència i en aprendre fent, com a una metodologia avançada que desenvolupa: la col·laboració, creativitat, iniciativa, i el pensament crític.
Resultats
Portafolis digitals
Les pràctiques de referència vinculades a la formació en Competència Digital Docent (CDD) queden recollides als portafolis digitals com a producte final de la formació.
L'estructura de cada portafolis recull una presentació personal i professional, els projectes i creacions treballats durant la formació. A més es descriuen les tasques desenvolupades a nivell d'aula i de centre per a les competències organitzades en les sis àrees del Marc de referència de la CDD (Compromís professional; Continguts digitals; Ensenyament i aprenentatge; Avaluació i retroacció; Empoderament de l'alumnat; i, Competència digital de l'alumnat.
Centre educatiu | Portafoli del participant |
Escola La Mercè (Tortosa) |
|
Cristina Bel Campos | |
Miriam Cinta Monllau Viñes | |
Institut Escola El Temple (Tortosa) |
|
Eva Segura Tena | |
Ada Fabra Ardit | |
Carla Fumadó Balagué | |
Maria Cinta Baubí | |
Col·legi Sant Pau Apòstol (Tarragona) |
|
Meritxell Bordas | |
Antonio Martínez | |
Andrea Rodríguez Gómez | |
Cristina Vives | |
Escola Antoni Roig (Tarragona) |
|
Sílvia Montaña Gonzàlez | |
Estefania Paredes | |
Alba Vara | |
Institut Escola Daniel Mangrané (Roquetes) |
|
Mònica Serra Benedicto | |
Francesc | |
Efrén Borràs | |
Xavier Pomada Ortiz | |
Cinta Espuny Vidal | |
Tere Navarro Curto | |
Àngel Garcia Vaqué | |
Escola Pau Casals (St. Joan Despí) |
|
Alicia Sánchez | |
Rocio Tejero | |
Escola Portitxol |
|
Sònia Jornet | |
Centre de Formació d'Adults Ribera d'Ebre |
|
Noèlia Crespo |
Jornada d'intercanvi de pràctiques de referència
Experiències de centres innovadors en competència digital docent
Codi activitat: 7002070021
Descripció: Trobada pedagògica per compartir experiències innovadores (pràctiques de referència) a nivell de centre i vinculades al desenvolupament de la competència digital docent (CDD).
Persones destinatàries: Mestres de centres d’educació infantil i primària.
Objectius: Compartir experiències de centre vinculades al desenvolupament de la CDD i a l'estratègia digital de centre.
Iniciar una xarxa de treball col·laboratiu entre centres educatius per al desenvolupament d'experiències d'èxit vinculades a l'estratègia digital de centre.
Continguts: Estratègia digital de centre: experiències d'èxit.
La competència digital de centre: lideratge i treball col·laboratiu.