Universitat Rovira i Virgili

Acompanyament en la Sistematització i Documentació de la Pràctica Docent Innovadora amb Tecnologies Digitals (B2)

2023 - 2024

Competència Digital Docent; Pràctica docent; MRCDD; Formació

Es tracta d’una formació de professorat per assolir el nivell B2 del Marc de Referència de la Competència Digital Docent (MRCDD). Les accions transferides a l'aula i vinculades a l’ús efectiu de les Tecnologies Digitals (TD) queden recollides en portafolis digitals. Gràcies a la tutorització d’experts s’implementa en els diferents centres, un projecte digital que serveix com a pràctica educativa de referència per al treball sistemàtic de la CD de l'alumnat. A més, es dissenya un procés sistemàtic i documentat amb aquelles accions, consensuades amb el centre educatiu, que permetin recollir evidències del propi procés d'implantació de l'Estratègia Digital de Centre (EDC).

Aquesta proposta s’estructura en tres mòduls. Treballa els eixos estratègics d'inclusió digital i pensament computacional. La inclusió digital específicament en el mòdul 1 i el pensament computacional específicament en el mòdul 2. Ambdues s'inclouen, de manera transversal, en el mòdul 3. L'estructura de la formació del mòdul 1 s'ajusta exactament a la proposta del MRCDD per al nivell B2. El mòduls 2 i 3 impliquen la transferència a l'aula i al centre.

El curs dona dret a obtenir un Certificat d'aprofitament nivell B2 MRCDD (reconegut directament pel Departament d'Educació al portal XTEC).

Docents

Nom Centre
Jose Luis Lázaro Cantabrana Universitat Rovira i Virgili (coordinació acadèmica)
Mercè Gisbert Cervera Universitat Rovira i Virgili
Mireia Usart Rodríguez Universitat Rovira i Virgili
Josep Holgado Garcia Universitat Rovira i Virgili
Tàrek Lufti Gilabert Universitat Rovira i Virgili
Vanessa Esteve González Universitat Rovira i Virgili
Cristina Valls Bautista Universitat Rovira i Virgili
Tania Molero Aranda Universitat Rovira i Virgili
Oriol Nadal Solanas Universitat Rovira i Virgili
Lucía Castro Hernández Universitat Rovira i Virgili

Centres participants

Nom del centre
Escola La Mercè (Tortosa)
Institut Escola El Temple (Tortosa)
Col·legi Sant Pau Apòstol (Tarragona)
Escola Antoni Roig (Torredembarra)
Institut Escola Daniel Mangrané (Roquetes)
Escola Pau Casals (St. Joan d'Espí)
Escola Portitxol (L'Estartit)
Centre de Formació d'Adults Ribera d'Ebre (Mora d'Ebre)

Programa d'ajuts

Subvencions del Departament d'Educació per a l'Impuls digital a l'educació en el marc del component 19 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europea - Next Generation EU. Ref. EDU128/23/000143.

Objectius

Objectiu general: Sistematitzar els avenços vinculats a l'EDC a partir d'un model de pràctica educativa basada en l'evidència.

Objectius específics:

  • OE.1. Desenvolupar la CDD del professorat a partir del MRCDD, fins al nivell B2.
  • OE.2. Validar un model de seguiment del desenvolupament de l'EDC a partir de l'anàlisi del context escolar i de la pràctica educativa.

Metodologia

Consta de tres fases:

  1. Formar el professorat a nivell B2 del MRCDD: el desenvolupament de les competències digitals (CD) del professorat permetrà fer un ús efectiu de les Tecnologies Digitals (TD) en els processos d'ensenyament-aprenentatge (E-A) i, alhora, assegurar el treball sistemàtic que permetrà desenvolupar les CD de l'alumnat. Al llarg del curs es recollirà en un portafoli les accions que s'han transferit a aula.
  2. Amb la tutorització d'experts, implementar en el centre, un projecte digital que serveixi com a pràctica educativa de referència per al treball sistemàtic de la CD de l'alumnat.
  3. Dissenyar un procés sistemàtic i documentat amb aquelles accions, consensuades amb el centre educatiu, que permeti recollir evidències del propi procés d'implantació de l'Estratègia Digital de Centre (EDC). D'aquesta manera s'espera obtenir una guia per establir un model transferible a d'altres contextos. Aquesta estratègia es fonamenta en el model de pràctica educativa basada en l'evidència i en aprendre fent, com a una metodologia avançada que desenvolupa: la col·laboració, creativitat, iniciativa, i el pensament crític.

Resultats

Portafolis digitals

Les pràctiques de referència vinculades a la formació en Competència Digital Docent (CDD) queden recollides als portafolis digitals com a producte final de la formació.

L'estructura de cada portafolis recull una presentació personal i professional, els projectes i creacions treballats durant la formació. A més es descriuen les tasques desenvolupades a nivell d'aula i de centre per a les competències organitzades en les sis àrees del Marc de referència de la CDD (Compromís professional; Continguts digitals; Ensenyament i aprenentatge; Avaluació i retroacció; Empoderament de l'alumnat; i, Competència digital de l'alumnat.

Centre educatiu Portafoli del participant
Escola La Mercè
(Tortosa)
 
  Cristina Bel Campos
  Miriam Cinta Monllau Viñes
Institut Escola El Temple
(Tortosa)
 
  Eva Segura Tena
  Ada Fabra Ardit
  Carla Fumadó Balagué
  Maria Cinta Baubí
Col·legi Sant Pau Apòstol
(Tarragona)
 
  Meritxell Bordas
  Antonio Martínez
  Andrea Rodríguez Gómez
  Cristina Vives
Escola Antoni Roig
(Tarragona)
 
  Sílvia Montaña Gonzàlez
  Estefania Paredes
  Alba Vara
Institut Escola Daniel Mangrané
(Roquetes)
 
  Mònica Serra Benedicto
  Francesc
  Efrén Borràs
  Xavier Pomada Ortiz
  Cinta Espuny Vidal
  Tere Navarro Curto
  Àngel Garcia Vaqué
Escola Pau Casals
(St. Joan Despí)
 
  Alicia Sánchez
  Rocio Tejero

Escola Portitxol
(l'Estartit)

 
  Sònia Jornet

Centre de Formació d'Adults Ribera d'Ebre
(Móra d'Ebre)

 
  Noèlia Crespo

Jornada d'intercanvi de pràctiques de referència

Experiències de centres innovadors en competència digital docent

Codi activitat: 7002070021

Descripció: Trobada pedagògica per compartir experiències innovadores (pràctiques de referència) a nivell de centre i vinculades al desenvolupament de la competència digital docent (CDD).

Persones destinatàries: Mestres de centres d’educació infantil i primària.

Objectius: Compartir experiències de centre vinculades al desenvolupament de la CDD i a l'estratègia digital de centre. 
Iniciar una xarxa de treball col·laboratiu entre centres educatius per al desenvolupament d'experiències d'èxit vinculades a l'estratègia digital de centre.

Continguts: Estratègia digital de centre: experiències d'èxit. 
La competència digital de centre: lideratge i treball col·laboratiu.