Ref. EDU2013-42223-P
2009 - 2011
L'aprenentatge de competències transversals a la Universitat és un sistema complex, que requereix el canvi de metodologies docents. El suport d'entorns tecnològics que simulen situacions professionals pot augmentar l'eficàcia dels processos d'aprenentatge. |
Participants
Nom | Centre |
---|---|
Mercè Gisbert Cervera | Universitat Rovira i Virgili |
José María Cela Ranilla | Universitat Rovira i Virgili |
Luis Marqués Molías | Universitat Rovira i Virgili |
Mar Camacho Marti | Universitat Rovira i Virgili |
Josep Holgado García | Universitat Rovira i Virgili |
María Montserrat García Famoso | Universitat Rovira i Virgili |
Núria Molné Vallvé | Universitat Rovira i Virgili |
Janaina M. de Oliveira | Universitat Rovira i Virgili |
Annachiara Del Prete | Universitat Rovira i Virgili |
Miquel Àngel Bové Sans | Universitat Rovira i Virgili |
Noemí Rabassa Figueras | Universitat Rovira i Virgili |
Misericordia Domingo Vernis | Universitat Rovira i Virgili |
Dolors Setó Pàmies | Universitat Rovira i Virgili |
Ramon Palau Martín | Universitat Rovira i Virgili |
Juan González Martínez | Universitat Rovira i Virgili |
Cinta Espuny Vidal | Universitat Rovira i Virgili |
Xavier Carrera Farran | Universitat de Lleida |
Sofia Isus Barado | Universitat de Lleida |
Isabel del Arco Bravo | Universitat de Lleida |
Jordi Coiduras Rodriguez | Universitat de Lleida |
Cristina Torrelles Nadal | Universitat de Lleida |
Jorgina Roure Nuibó | Universitat de Lleida |
Jens Siemon | Universitat de Hamburg |
Tramm Tade | Universitat de Hamburg |
Karin Wirth | Universitat de Hamburg |
Paulo Dias | Universitat do Minho |
Programa d'ajuts
Objectius
Objectius específics
O1: Dissenyar un procés de formació en competències transversals mitjançant l'ús d'eines de simulació en entorns tecnològics.
O2: Dissenyar un procés d'avaluació de les competències transversals de Planificació i organització i Treball en equip basat en la seva valoració quan són transferides a contextos acadèmics-professionals com ara pràcticum, pràctiques, estades en empreses o similars.
O3: Determinar el valor formatiu dels entorns tecnològics de simulació per al desenvolupament de competències transversals (concretament Planificació i organització i Treball en equip) a la universitat.
O4: Explorar les relacions existents entre les característiques personals dels subjectes d'investigació i el procés d'aprenentatge de les competències transversals de Planificació i organització i Treball en equip a través de l'entorn de simulació.
O5: Aplicar els resultats i difondre'ls tant en l'àmbit acadèmic com en l'entorn laboral.
Metodologia
A l'hora de desenvolupar aquest projecte es van realitzar tres grans blocs: bloc de disseny, bloc d'execució i bloc de gestió del projecte. En cadascun d'aquests es van marcar una sèrie de fites i tasques que permetien assolir els objectius proposats. Per tant, cada fita suposa la finalització d'una part del projecte i es pot identificar amb un objectiu concret.
BLOC 1
Disseny de programa formatiu i de procés d'avaluació de competències transversals. Objectius relacionats O1 i O2.
BLOC 2
Experimentació. Objectius relacionats O3 i O4.
BLOC 3
Gestió del projecte.
Objectius relaciontas 05.
Resultats
Publicacions:
- Cela-Ranilla, J. M., Esteve-Mon, F. M., Esteve-González, V., & Gisbert-Cervera, M. (2014). Developing self-management and teamwork using digital games in 3D simulations. Australasian Journal of Educational Technology,30(6). Enllaç: http://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/754/1175
- Cela-Ranilla, J. M., Esteve-Mon, F. M., Esteve-González, V., & Gisbert-Cervera, M. (2014). Developing self-management and teamwork using digital games in 3D simulations. Australasian Journal of Educational Technology,30(6).
- de Oliveira, J., Esteve, V., & Camacho, M. (2013). Interaction in the virtual world: an analysis of students' construal of pedagogic subject positions in a 3D virtual learning environment. Text & Talk, 33(3), 353-375.
- Fortuño, M. L., Cervera, M. G., Molías, L. M., Vidal, C. E., Martínez, J. G., & Riobóo, N. A. (2013). Tutoría virtual para profesionales de enfermería noveles.RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 16(1), 199-215.
- Cela, J.M. & Gisbert, M. (2013). Learning patterns of first year students. Revista de educación, (361), 171-195.
- Gisbert, M. (2013). Nuevos escenarios para los aprendices digitales en la universidad. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, 31(1).
- Esteve, F., Esteve, V. & Gisbert, M. (2012). Simul@: el uso de mundos virtuales para la adquisición de competencias transversales en la universidad. Universitas tarraconensis: Revista de ciències de l'educació, (2), 7-23.
- Ferrer, G. T., & Camacho, M. (2012) M-portfolios: Using Mobile Technology to Document Learning in Student Teachers' E-portfolios.
- de Oliveira, J., Gallardo, E, Bettencourt, T., & Gisbert, M. (2012). Meandros de la interacción: Desafíos del uso pedagógico de los entornos virtuales 3D. Revista Iberoamericana de educación, (60), 153-171.
- Gisbert, M., Espuny, C., & Gonzále, J. (2011). INCOTIC. Una herramienta para la@ utoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad.
- Torrelles Nadal, C., Coiduras Rodríguez, J. L., Isus, S., Carrera, X., París Mañas, G., & Cela, J. M. (2011). Competencia de trabajo en equipo: definición y categorización. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 2011, vol. 15, núm. 3, p. 329-344.
- Gisbert, M., Esteve, V., & Camacho, M. (2011). Delve into the Deep: Learning Potential in Metaverses and 3D Worlds. eLearning Papers, (25), 1-8.
- Gisbert, M., Cela-Ranilla, J. M., & Barado, S. I. (2010). Las simulaciones en entornos TIC como herramienta para la formación en competencias transversales de los estudiantes universitarios. Education in the Knowledge Society (EKS), 11(1), 352-370.
- de Oliveira, J.M., Gallardo, E., Gómez Cruz, O. D., Ramos Geliz, F. (2010). Games, Gaming and Education. The New Educational Review, 22(3-4), 129-143.
- Gisbert, M. (2010). Entornos tecnológicos avanzados como apoyo al proceso de enseñanza-aprendizaje en la universidad. In Claves para la investigación en innovación y calidad educativas, la integración de las tecnologías de la información y la comunicación y la interculturalidad en las aulas: Strumenti di ricerca per l'innovazione e la quialità in ambito educativo, le tecnologie dell'informazione e della comunicazione e l'interculturalità nella scuola (193-206). Editorial Marfil.
- Gisbert, M., Espuny, C., & González, J. (2011). Cómo trabajar la competencia digital con estudiantes universitarios. In La práctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación (157-174). Editorial Marfil.
Comunicacions:
- Lázaro, J.L. (2017) Desarrollo y evaluación de la CDD. Edutec 2017. Chile.
- Morales, J.; Silva, J.; Gisbert, M.; Lázaro, J.L.; Onetto; A.; Rivoir, A.L. & Miranda, P.(2017) Estudio comparado de la competencia digital docente en formación en Chile y Uruguay. Edutec 2017. Chile.
- Ordaz, T.; González, J. & Guzmán, T. (2017) La ubicuidad como característica inherente a los Entornos Personales de Aprendizaje. Una reflexión a partir de la revisón de la literatura. Edutec 2017. Chile.
- Gisbert, M.; Agudelo, O. & Cerda, C.(2017) La Competencia Digital en Educación. Edutec 2017. Chile.
- Esteve-González, V.; Domínguez, S.; Damevska, L. (2017). Diseño de una propuesta didáctica para el desarrollo de la competencia digital docente usando técnicas de gamificación. (Presentació de comunicació). XX Congreso Internacional EDUTEC 2017: Investigación, Innovación y Tecnologías, la triada para transformar los procesos formativos. Edutec 2017. Chile.
- Schina, D.; Esteve-González, V.; (2017). Designing and Implementing a STEAM lesson: Pupils' Feedback and Performance in an introductory Scratch lesson. (Presentació de comunicació) . XX Congreso Internacional EDUTEC 2017. Edutec 2017. Chile. Enllaç: http://www.edutec2017.cl/