Universitat Rovira i Virgili

Robots Meet Arts: Educational Robotics and Coding Meet Arts and Humanities in Inclusive Learning Environments

2023-1-FR01-KA220-SCH-00015188
2023 - 2026

Robòtica Educativa, Educació Primària

El projecte pretén revolucionar l'educació primària integrant la robòtica educativa i la codificació als currículums d'Arts i Humanitats. Se centra a desenvolupar recursos de formació integral i inclusiu per als professors, millorant la seva capacitat per incorporar de manera efectiva aquestes tecnologies als seus mètodes d'ensenyament.

Paral·lelament, es dissenyaran eines didàctiques innovadores per ajudar els educadors i les institucions a impartir educació en arts i humanitats mitjançant la robòtica i la codificació, garantint l'accessibilitat per a una àmplia gamma d'alumnes.

El projecte també posa un gran èmfasi en la importància de la competència digital, no només dels docents, sinó també dels alumnes i el compromís amb les arts i les humanitats, fomentant un entorn d'aprenentatge més interactiu i tecnològicament adient. Aquesta iniciativa pretén combinar matèries tradicionals amb eines educatives modernes, amb l'objectiu de millorar les experiències d'aprenentatge i els resultats a l'educació primària.

Participants

Nom Centre
Mireia Usart Rodríguez Universitat Rovira i Virgili
Cristina Valls Bautista Universitat Rovira i Virgili
Vanessa Esteve González Universitat Rovira i Virgili
Lucía Castro Hernández Universitat Rovira i Virgili
Despoina Schina Stimmuli For Social Change

Programa d'ajuts

Programa: EAC/A01/2022: ERASMUS+ KA2: Cooperation for innovation and the exchange of good practices. 2021 call - Cooperation partnerships in school education - KA220-SCH; No disponible

Finançador: Agence Erasmus+ France Education Formation

Abast: Europea

País: France; Spain

Objectius

  • Elaborar materials de formació integral del professorat
    Crear un conjunt de recursos de formació adreçats al professorat de primària, centrats en la integració de la robòtica educativa i la codificació en els currículums d'Arts i Humanitats. Els recursos de formació del professorat posen èmfasi en la inclusió, assegurant que els mètodes d'ensenyament siguin accessibles i adaptables a les necessitats i entorns d'aprenentatge diversos.
  • Elaborar recursos educatius innovadors per a la implementació a l'aula
    Dissenyar una sèrie de suports i materials didàctics per ser utilitzats pels educadors i les institucions educatives. Aquestes eines faciliten l'ensenyament de les Arts i les Humanitats mitjançant l'ús de la robòtica educativa i la codificació, amb un fort èmfasi en l'educació inclusiva que acomoda estudiants de diferents habilitats i procedències.
  • Enfortir la competència digital (CD) del professorat
    Millorar la CD, l'experiència i les percepcions dels professors sobre l'ús de la robòtica educativa i la codificació. Es vol fomentar un enfocament positiu i de confiança envers la incorporació d’aquestes tecnologies a l'ensenyament d'Arts i Humanitats.
  • Fomentar la participació dels alumnes en l'alfabetització digital i les arts i les humanitats
    Fomentar un interès i una comprensió més profunda entre els alumnes en els camps de les Arts i les Humanitats. A més, millorar les habilitats i els coneixements digitals dels estudiants, i donar forma a actituds positives cap a les assignatures d'Arts i Humanitats.

Metodologia

L'enfocament del projecte engloba una estratègia polifacètica, centrada tant en el desenvolupament com en la implementació de recursos educatius a les escoles d’educació primària. El procés comença amb activitats de disseny de recerca, com ara la realització de grups focals i enquestes, per recollir coneixements i requisits per als materials de formació i educatius. Aquesta investigació servirà de base per a la creació de materials de formació a mida per a docents de primària, posant èmfasi en la integració de la robòtica educativa (RE) i la programació a les assignatures d'Arts i Humanitats, amb un fort enfocament en mètodes d'ensenyament-aprenentatge inclusius.

Simultàniament, el projecte implicarà dissenyar materials didàctics a l'aula que fusionin RE i programació amb l'educació d'Arts i Humanitats. Aquests materials s'elaboraran no només per millorar l'experiència d'aprenentatge, sinó també per promoure la inclusió de l'alumnat, assegurant que tots els aprenents es puguin beneficiar, independentment dels seus coneixements previs o habilitats d'aprenentatge.

Un cop elaborats aquests materials, el projecte passarà a la seva fase d'execució. Això inclou el desplegament del programa de formació del professorat a les escoles dels països socis, seguit de la introducció dels materials d'aula de disseny recent. L'objectiu és empoderar els professors amb les habilitats i els coneixements necessaris per utilitzar eficaçment aquestes eines innovadores en la seva docència, millorant així l'experiència educativa dels estudiants d'una manera que sigui alhora atractiva i inclusiva.

Resultats

  • Participació a la fira de tallers científics de Nit Europea de la Recerca 2024. Notícia.