Universitat Rovira i Virgili

O-CodE Observatori de la Competència Digital en Educació

PDC2022-133436-I00
2022 - 2024

Atesa la importància de la competència digital (CD) i el seu desenvolupament des de la infància amb l'objectiu de formar ciutadans per a l'era digital, cal incidir en la competència digital docent (CDD) i l'ús didàctic de les tecnologies digitals a les aules com factor determinant per al desenvolupament de la CD de lalumnat i la reducció de les bretxes existents, tant daccés i ús com cognitives. D'aquesta necessitat sorgeix la nostra proposta de creació d'un Observatori de la Competència Digital en Educació (O-CodE) que ofereixi informació i formació a la comunitat educativa sobre la CDD i l'ús didàctic de les tecnologies digitals a Espanya, tot això a partir del treball iniciat al projecte Observ@COMDID (RTI2018-096815-B-I00), de la convocatòria 2018 de projectes d'R+D+i reptes investigació.

Durant el projecte esmentat es van dissenyar les bases teòriques de l'Observatori, i es van arreplegar dades sobre el nivell de CDD i l'ús didàctic de les tecnologies digitals d'una mostra de professorat d'educació infantil, primària i secundària en actiu d'Espanya a partir de dos qüestionaris dissenyats i validats per a aquest fi, i s'hi va identificar un conjunt de pràctiques de referència amb tecnologies digitals. Així mateix, des del grup de recerca ARGET també s'ha treballat a l'estudi de la CD de l'alumnat des de l'educació primària fins a l'educació superior, recopilant aquestes dades mitjançant diferents qüestionaris d'avaluació autopercebuda.

Participants

Nom Centre
Mercè Gisbert Cervera Universitat Rovira i Virgili
Francisco Javier Carrera Farran Universitat de Lleida
Jose Luis Lázaro Cantabrana Universitat Rovira i Virgili
Ramon Palau Martín Universitat Rovira i Virgili
Josep Holgado Garcia Universitat Rovira i Virgili
Luis Marqués Molías Universitat Rovira i Virgili
Cristina Valls Bautista Universitat Rovira i Virgili
Mireia Usart Rodríguez Universitat Rovira i Virgili
Lucía Castro Hernández Universitat Rovira i Virgili
Jordi Villoro Armengol ESIC
Jordi Colobrans Delgado I2CAT
Daniel Amo Filvà FUNITEC
Carme Grimalt Álvaro Universitat Rovira i Virgili
Vanessa Esteve González Universitat Rovira i Virgili
Luz Mayra Niño De Jáuregui Universitat Rovira i Virgili
María Verdú Pina Universitat Rovira i Virgili

Programa d'ajuts

Objectius

Crear un Observatori de la Competència Digital en Educació (O-CodE) que ofereixi informació i formació a la comunitat educativa sobre la CDD i l'ús didàctic de les tecnologies digitals a Espanya.

Metodologia

La prova de concepte que presentem es basa tant en l'ús d'eines descrites, així com de les dades recollides a través dels qüestionaris, que seran processades de forma automatitzada, de manera que els resultats es puguin visualitzar a la web de l'Observatori i permetin oferir propostes formatives per a la millora de la CD i mentories personalitzades per a la millora de la pràctica docent. Per tant, es proposa un desenvolupament d'innovació en tres eixos:

  1. En primer lloc, les eines de recollida de dades de la CDD i la CD oferiran a l'usuari una retroacció individual i immediata que els permeti conèixer diferents aspectes del CD i de l'ús de les TD; així com obtenir orientacions per millorar-ho.
  2. En segon lloc, aquestes eines serviran de font de dades per a l'Observatori, de manera que les dades es processin automàticament i mitjançant intel·ligència artificial, facilitant que se'n mostri un resum a la web per consultar-les. Aquesta entrada de dades també permetrà generar informes automàtics personalitzables per als diferents tipus dusuaris finals, oferint possibilitats de formació i mentoria adhoc.
  3. Per acabar, es crearà un espai a la web on el professorat pugui compartir els seus recursos educatius i que aquests siguin avaluats per experts en educació, generant un repositori viu de pràctiques de referència amb tecnologies digitals.