2019-1-FR01-KA201-062946
2019 - 2022
L'STEAM representa un canvi de paradigma de la filosofia de l'educació tradicional, basada en l'avaluació normalitzada, a un ideal modern que se centra en valorar el procés d'aprenentatge tant com els resultats. Es preveu que entre el 2017 i el 2027, els llocs de treball que requereixen competències i competències STEAM creixin un 13%. Per afrontar aquest repte, les escoles d'Europa han d'implementar estratègies i pedagogies STEAM per promoure iniciatives interdisciplinàries i innovadores dins de les aules. En el marc del moviment STEAM, van sorgir moltes plataformes i eines per a l'educació per ajudar els professors de secundària i secundària a desenvolupar nous continguts i noves habilitats per motivar els estudiants a ser més actors que els assistents. És el cas de les plataformes Scratch, MakeCode i CircuitPython. Aquesta tendència és avui dia visible a tots els països europeus i s'ha d'abordar a escala internacional. Per descomptat, des de la creació de les eines, s'han fet molts canvis i optimitzacions. Tanmateix, el seu potencial sovint no s'utilitza ni s'entén completament pels professors que necessiten adaptar el seu propi contingut pedagògic i les seves lliçons per utilitzar-los. Des d'aquest context, la majoria dels professors d'ensenyament secundari i secundari encara no estan prou motivats ni capacitats per endarrerir l'ús d'aquestes plataformes. Per tant, hi ha una necessitat urgent d'interessar els professors en aquestes formes d'educació per motivar-los a proporcionar nous continguts i a crear el millor mètode pedagògic. |
Programa d'ajuts
Objectius
O1. Proporcionar habilitats als professors per millorar l'enfocament STEM
O2. Promoure pedagogies actives i creatives
O3. Valorar els comportaments col·laboratius en els processos d'ensenyament-aprenentatge
Metodologia
Per respondre a aquests objectius ambiciosos, el projecte LETS STEAM implementarà una metodologia de diversos passos:
- Comprendre les necessitats i les habilitats bàsiques dels professors en el marc de les capacitats de programació,
- Reunir els requisits dels professors per enriquir les actuals plataformes de programació de codi obert amb funcionalitats precises i adaptades,
- Crear un conjunt complet de mòduls d'aprenentatge dedicats a una solució innovadora de Formació del Professorat per millorar les habilitats d'aquest objectiu per convertir-se en col·laboradors de noves pedagogies,
- Garantir la motivació dels estudiants i professors proposant alguns projectes creatius, transdisciplinaris i de col·laboració en l'àmbit de la ciència ciutadana.
LET'S STEAM té l'objectiu de pensar fora de caixa i trencar les barreres entre la programació, la creativitat i els articles científics. El potencial d'innovació del projecte es basa aleshores en l'enfocament pedagògic de la programació per a STEAM, trencant la dissociació entre subjectes propis com ara camps científics i camps d'art, per exemple, i, a més, aportant un nou valor a la programació. L'objectiu no és utilitzar la programació d'elements tecnològics com crear robots o fer algorisme, sinó donar a conèixer tot el seu potencial com a suport per comprendre conceptes concrets, mitjançant anàlisis de dades, per exemple, utilitzant sensors per a estudis físics, entenent el que s'estudia i fins i tot ser el font de les dades recopilades directament pels estudiants i reutilització d'aquestes dades en matemàtiques per fer estadístiques sobre temes socials diversos, aportant més motivació als joves mitjançant la sensació de contribuir amb els seus propis coneixements.