Universitat Rovira i Virgili

ID COMDID: La Inclusió Digital en la formació inicial dels mestres en COMpetència DIgital Docent

2020 ARMIF 00005
2021 - 2022

Competència Digital Docent, Formació de mestres, Inclusió Digital

El projecte té com a objectiu dissenyar, desenvolupar i avaluar una estratègia formativa en escenaris reals per formar els futurs mestres en inclusió digital com a part de la competència digital docent (CDD).

Les tecnologies digitals (TD) generen efectes d'oportunitats i desigualtat en la mateixa mesura. És en aquest punt que apareixen els efectes de la bretxa digital que poden veure's compensats amb accions vinculades a la formació en inclusió digital.
La formació en competències necessita d'una formació que fusioni l'activitat acadèmica a les aules amb una activitat pràctica desenvolupada en un entorn professional. En aquest sentit, proposem una estratègia formativa que compta amb la participació i implicació directa dels centres educatius. Es proposa l'ús d'una estratègia formativa en escenaris reals que aposta per un plantejament, on els estudiants universitaris treballen plegats de forma col·laborativa amb els mestres en exercici, mirant de donar resposta a problemes complexes relacionats amb l'atenció inclusiva de l'alumnat mitjançant l'ús de les TD.
Aquesta proposta s'ha desenvolupat vinculada a diversos projectes d'innovació anteriors i es pretén transferir-se a altres universitats i contextos educatius.
La metodologia que s'utilitzarfà és la investigació per al disseny educatiu, en anglès Educational Design Research, EDR. Al final de cada cicle s'obtindrà un "producte", entès com a tal l'estratègia formativa, que es desenvoluparà de manera que aquest, en finalitzar les iteracions, haurà passat per diferents etapes de refinament centrades en l'anàlisi de: rellevància, consistència, utilitat i efectivitat.
El resultat de l'anàlisi de totes les evidències recollides es podrà aplicar directament en la millora de la formació inicial en el context de les assignatures de referència en aquest projecte i en tres universitats diferents (UdL, UAB i URV). Al mateix temps, contribuirà a la innovació i a la millora de la qualitat dels centres escolars implicats en el projecte.

Pàgina web

Participants

Nom Centre
Jose Luis Lázaro Cantabrana Universitat Rovira i Virgili
Mercè Gisbert Cervera Universitat Rovira i Virgili
Carme Grimalt Álvaro Universitat Rovira i Virgili
Mònica Sanromà Giménez Universitat Rovira i Virgili
Tània Molero Aranda Universitat Rovira i Virgili
Lucía Castro Hernández Universitat Rovira i Virgili
Cristina Mercader Juan Universitat Autònoma de Barcelona
Enric Brescó Baiges Universitat de Lleida
Rosa Bonachera Ribas Escola Tarragona
Cristina Gabriel Vizcarro Escola Torreforta
Manuel Bares Asensio Escola Dr. Alberich i Casas
Miquel Martí Boqué Escola Marià Fortuny
Gemma Gòdia Jordana Escola Maristes Montserrat
Olga Armengol Pastallé Col·legi Sant Nicolau

Programa d'ajuts

Objectius

Objectiu general:

  • Dissenyar, desenvolupar i avaluar una estratègia formativa en escenaris reals per formar els futurs mestres en inclusió digital com a part de la CDD.

Objectius específics:

  • OE1. Analitzar i respondre a les necessitats contextualitzades dels centres educatius de manera que es promogui l'atenció inclusiva de tot l'alumnat mitjançant l'ús de tecnologies digitals.
  • OE2. Col·laborar amb els centres educatius en la creació d'uns escenaris d'E-A inclusius basts en l'ús de tecnologies digitals.
  • OE3. Desenvolupar el nivell de CDD dels futurs mestres per poder oferir oportunitats educatives que afavoreixin la inclusió digital.

Metodologia

Durant el desenvolupament del projecte s'utilitzarà una metodologia mixta.

El mètode de recerca que s'emprarà serà la investigació per al disseny educatiu -en anglès educational design research, EDR- (Van den Akker et al., 2006), aproximació metodològica derivada de la investigació basada en el disseny o investigació enfocada al disseny (en anglès Design-Based Research, DBR) (DBR Collective, 2003).
Els estudis realitzats aplicant aquesta metodologia permeten abordar problemes complexos en contextos reals i ens permeten realitzar contribucions científiques i pràctiques.
A partir de l'estratègia formativa que es planteja podrem donar resposta a problemes educatius complexos mitjançant el disseny, el desenvolupament i l'avaluació de materials i intervencions docents basades en l'expressió de necessitats dels centres educatius.

Instruments per a la recollida de dades:
Per una banda, es passaran dos qüestionaris validats per mesurar el nivell de CDD dels estudiants (Lázaro et al., 2019; Usart et al., 2020). Les dades d'aquestes seran tractades de forma quantitativa:

  • COMDID-A. Qüestionari d'autoavaluació de la CDD. Per mesurar la CDD autopercebuda i poder tenir una situació de diagnòstic a l'inici de la formació. Alhora, com avaluació formadora pel propi estudiant ja que l'ha de servir per prendre consciència del seu nivell competencial i, a partir de les recomanacions rebudes (feedback), prendre accions per millorar-la.
  • COMDID-C. Qüestionari d'avaluació de coneixements. Per mesurar el nivell de CDD dels estudiants de forma objectiva i poder-lo contrastar amb els resultats d'avaluació obtinguts amb altres eines i estratègies per analitzar les evidències d'aprenentatge.

En finalitzar les accions derivades del projecte, al final de cada curs acadèmic, es passaran tres qüestionaris per avaluar el desenvolupament del projecte per part dels diferents agents implicats (avaluació 360): estudiants universitaris, mestres en exercici i professors-investigadors. Les dades d'aquests s'analitzaran de forma qualitativa i quantitativa.
Per altra banda, a partir dels indicadors d'avaluació de la CDD vinculats a la inclusió digital (Sanromà, 2020), es treballen les dades de manera qualitativa les situacions d'ensenyament i aprenentatge dissenyades i desenvolupades pels estudiants universitaris en cada context escolar. Per fer-ho, s'analitzaran els materials didàctics dissenyats i les sessions desenvolupades en els centres educatius.
Per aquesta part, es farà servir l'anàlisi documental de les propostes didàctiques amb un software específic (Atlas.ti) i, per les situacions d'E-A, un software de videoanàlisi (MED1C).

Resultats

Articles

  • Lázaro-Cantabrana, J. L., Sanromà Giménez, M., Molero Aranda, T., & Sanz Benito, I. (2021). La formación en competencias digitales de los futuros docentes: una experiencia de Aprendizaje-Servicio en la universidad. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78), 54-70. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2243
  • Gisbert-Cervera,M., Usart,M., & Lázaro-Cantabrana,J.L. (2022). Training pre-service teachers to enhanced digital education. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2098713
  • Sanz-Benito, I. Lázaro-Cantabrana, J. L., Grimalt-Álvaro, C., y Usart-Rodríguez, M. (2023). Formar y evaluar competencias en educación superior: una experiencia sobre inclusión digital. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(2). https://doi.org/10.5944/ried.26.2.35791 Online
  • Sanz Benito, I., Lázaro Cantabrana, J. L. ., & Grimalt Álvaro, C. . (2023). La inclusión digital en la formación inicial del profesorado: una revisión sistemática. Bordón. Revista De Pedagogía, 75(1), 127-146. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.94541

Capítols de llibre

  • Sanz-Benito, I., Molero-Aranda, T. & Lázaro-Cantabrana, J. L. (2022). Developing digital teaching competence through a university service-learning experience promoting inclusive use of digital technologies. In R. Romero-Tena, C. Llorente-Cejudo, S. Martínez-Pérez & M. Rodríguez-Gallego (Eds.), Technologies in Childcare Education to draw up future inclusive spaces: blurring the present (chapter 19). Thomson Reuters. https://tmsnrt.rs/3yceZOv
  • Sanz-Benito, I.; Molero-Aranda, T. & Lázaro-Cantabrana, J.L. (2022). Una experiencia de aprendizaje-servicio para el desarrollo de la competencia digital docente desde la perspectiva del uso inclusivo de las tecnologías digitales en la universidad. En Román-Graván, P., Barragán-Sánchez, R., Gutiérrez-Castillo, J.J., y Palacios-Rodríguez, A. Dibujando espacios de futuro inclusivos con TIC en Educación Infantil (pp. 492-497). Grupo de Investigación Didáctica. https://bit.ly/3Mu9fnI

Comunicacions

  • Lázaro-Cantabrana, J. L. & Sanz-Benito, I. (2022). Inclusión digital en la formación inicial del profesorado. (Oral presentation). Congreso internacional EDUTEC. Universitat de les Illes Balears.
  • Sanz-Benito, I. Lázaro-Cantabrana, J. L. & Molero-Aranda, T. (2022). Formació inicial de docents en inclusió digital mitjançant una estratègia d'Aprenentatge-Servei. (Oral presentation). Congreso Internacional de Educación Inclusiva. Universitat de les Illes Balears.
  • Lázaro-Cantabrana, J. L., Sanz-Benito, I. & Molero-Aranda, T. (2022). Una experiencia de Aprendizaje-Servicio para el desarrollo de la Competencia Digital Docente desde la perspectiva del uso inclusivo de las Tecnologías Digitales en la universidad. (Oral presentation) Congreso Internacional de Innovación y Tecnología en Educación Infantil (CITEI). Universidad de Sevilla. Universitat de les Illes Balears.
  • Lázaro-Cantabrana, J. L., Sanz-Benito, I. & Molero-Aranda, T. (2022). La inclusión digital en la formación inicial del doble grado de Educación Infantil y Primaria: una estrategia formativa en la universidad. (Oral presentation). IX Seminario Interuniversitario de Investigación en Tecnología Educativa (SiiTE). Universidad de Murcia.

Tesis

  • Sanz-Benito, I. (2024). La inclusión digital en la formación inicial del alumnado de educación infantil y primaria: Una estrategia formativa en la universidad. Directors: Lázaro Cantabrana, José Luis i Grimalt-Álvaro, Carme. Enllaç: pdf