Universitat Rovira i Virgili

EDSSE: Ecosistemes Digitals Sostenibles en Educació

PID2022-142071OB-I00
2023 - 2025

Es tracta d'una proposta de recerca empírica que vol millorar el nivell de desenvolupament de la Competència Digital (CD) del professorat i de l'alumnat, amb una perspectiva inclusiva, des d'un enfocament qualitatiu i interdisciplinari que permeti generar estratègies i models d'innovació amb l'ús de les tecnologies digitals (TD).

La seva finalitat és la de generar nou coneixement sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge (E-A) en el context educatiu a través de la descripció i comprensió d'aquests processos, materialitzats en un Ecosistema Digital Sostenible en Educació (EDSSE), en tots els nivells i àmbits educatius. A la vegada, es relaciona directament amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, en concret amb l'ODS4 "Garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge permanent per a tots" i amb l'ODS5 "Aconseguir la igualtat de gènere i empoderar a totes les dones i nenes".

A més de generar coneixement, inclou el desenvolupament d'eines, guies i models que afavoriran la formació per al desenvolupament de la CD i la formació de docents des de la perspectiva de l'Ecosistema Digital Sostenible orientat al procés educatiu. Aquesta visió ecosistèmica és la que permetrà abordar l'aplicació de les TD a l'aula d'un mode més eficient, orientada a la millora dels processos d'aprenentatge i a la inclusió digital.

Participants

Nom Centre
Mercè Gisbert Cervera Universitat Rovira i Virgili
Mireia Usart Rodríguez Universitat Rovira i Virgili
Francisco Xavier Carrera Farran Universitat de Lleida
Luis Marqués Molias Universitat Rovira i Virgili
Jose Benito Holgado García Universitat Rovira i Virgili
José Luis Lázaro Cantabrana Universitat Rovira i Virgili
Ramon Palau Martin Universitat Rovira i Virgili
Míriam Segura Meix Universitat Rovira i Virgili
Cristina Valls Bautista Universitat Rovira i Virgili

Objectius

  • Analitzar les relacions entre el nivell de desenvolupament de la CD i l'aplicació de les TD en els processos de E-A, per a docents i estudiants.
  • Definir l'ús de les TD i el desenvolupament de la competència digital docent (CDD) i la CD de l'alumnat a partir de les especificitats dels diferents àmbits de coneixement (Arts i Humanitats, Ciències, Ciències de la Salut, Ciències Socials i Jurídiques, Enginyeria i Arquitectura) i nivells educatius.
  • Dissenyar el model d'ecosistema digital sostenible i inclusiu orientat a la millora dels processos de E-A amb TD.
  • Objectiu transversal: organitzar el pla de direcció, gestió, difusió i transferència dels resultats del projecte.

Metodologia

Aquesta recerca se situa en un enfocament qualitatiu, dins d'una metodologia sociocrítica que pretén transformar la realitat educativa mitjançant la presa de dades i l'anàlisi detallat de processos i estratègies a través de diferents etapes.

Resultats

Publicacions

  • Artiles-Rodríguez, J., Aguiar-Perera, M. V., Esteve-González, V., & Serrano-Molinero, V. (2024). La brecha digital de género en los estudiantes de grado en varias universidades españolas. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(1). https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41536