2020 ARMIF 00006
2021 - 2022
Formació inicial, competència digital, professorat de secundària, certificació
En el context digital en el que s'ha de desenvolupar l'educació i a partir de les necessitats en formació inicial del professorat que l'emergència sanitària derivada de la pandèmia pel COVID-19 ha fet més evident és necessari incorporar la Competència Digital Docent (CDD) en tots els programes de formatius per tal d'assegurar el seu desenvolupament i poder certificar-ne el seu nivell de desenvolupament. Tot i que s'ha parlat molt de la CDD del professorat d'Educació Infantil i Primària no s'ha posat la mateixa atenció en la capacitació del professorat de secundària. És en aquest punt en el que es centra aquest projecte. Aquesta proposta parteix de la necessitat d'avaluar i certificar la CDD dels estudiants del Màster de Formació del Professorat a nivell del sistema universitari català totes les universitats catalanes que ofertem el Màster. En aquest objectiu hem format aquest consorci/grup, on participem totes les universitats sense excepció, per tal d'estudiar la temàtica, prendre decisions de forma comuna i aplicar les accions de la mateixa manera. Aquest projecte no parteix de zero. Aprofita l'expertesa en aquesta temàtica desenvolupada durant anys pel grup de recerca ARGET participant en diferents projectes nacionals i internacionals i tenint publicacions d'alt impacte respecte a l'avaluació de la CDD. Això afavorirà el que els resultats i les propostes del projecte estiguin contrastades i validades per tot el sistema i que les propostes siguin transferibles a totes les universitats. |
Participants
Nom | Centre |
---|---|
Ramon Palau Martín | Universitat Rovira i Virgili |
Mireia Usart Rodríguez | Universitat Rovira i Virgili |
Vanessa Esteve González | Universitat Rovira i Virgili |
Jordi Mogas Recalde | Universitat Rovira i Virgili |
Anna Borrull Riera | Universitat Rovira i Virgili |
Gisela Cebrian Bernat | Universitat Rovira i Virgili |
Celia Llurba Mort | Universitat Rovira i Virgili |
Félix Tejero González | Universitat de Barcelona |
Adriana Ornellas | Universitat Oberta de Catalunya |
Alexandra Vraciu | Universitat de Lleida |
Jesús Granados Sánchez | Universitat de Girona |
Andy Morodo | Universitat Autònoma de Barcelona |
Gil Pla Campa | Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya |
Àngels Oliva Girbau | Universitat Pompeu Fabra |
Ramon Martí Manillo | Universitat Politècnica de Catalunya |
Xavier Vanaleta Llampallas | Universitat Ramon Llull |
Mireia López Beltran | Universitat Politècnica de Catalunya |
Laia Jordana Lluch | Institut La Sagrera Sant Andreu |
Jordi Satorra Marín | Institut Martí Franquès |
Josep Lluis Peñalver García | Institut Ramon Barbat i Miracle |
Francesc Closa Salinas | Col·legi Claver |
Consol Duran Vila | Institut Josep Brugulat |
Alicia Garcia Colomo | Institut Vila Romana |
Programa d'ajuts
Objectius
Objectiu general:
- Dissenyar i validar un sistema una proposta de certificació de la competència digital docent per al professorat d'educació secundària en formació inicial per a les universitats catalanes.
Objectius específics:
- OE1. Adaptar i validar l'eina d'avaluació de la competència digital COMDID-C per als estudiants del MFPS.
- OE2. Analitzar els plans d'estudis del MFPS, fer propostes de com incorporar de desenvolupament de la CDD i implementar-les en els plans de formació i validar-les.
- OE3. Dissenyar conjuntament amb els ICE's de les universitats una proposta modular de formació per al desenvolupament de la CDD adreçada al professorat del màster
- OE4. Fer un pilot per avaluar la CDD dels estudiants del MFPS.
- OE5. Dissenyar el un procés de certificació de la CDD dels estudiants que finalitzen el MFPS en el sistema universitari català.
Metodologia
Aquest projecte amb l'objectiu de dissenyar i validar un sistema una proposta de certificació de la competència digital docent per al professorat d'educació secundària en formació inicial per a les universitats catalanes, ha seleccionat com a metodologia, l'Educational Design Research (EDR) o investigació basada en el Disseny Educatiu (Van den Akker et al., 2006) per la seva adequació i conveniència. Aquesta s'entén com un procés sistemàtic d'anàlisi, disseny, desenvolupament i avaluació d'una intervenció (un programa formatiu, un producte o un procés) com a solució a un problema educatiu complex (Plomp i Nieveen, 2009).
L'EDR és una metodologia mixta, que combina l'ús d'eines i instruments quantitatius i qualitatius que destaca per la seva dinàmica tot que té un pla amb decisions prèviament preses i altres que es determinen durant el procés.
Instruments per a la recollida de dades:
COMDID-C per als estudiants del Màster de formació de professorat de secundària (MFPS)
rúbrica d'avaluació que permetrà analitzar els continguts, les activitats i els criteris d'avaluació de les assignatures que formen part del MFPS en relació amb el desenvolupament de la CDD.
Resultats
Articles
- Palau, R., Fretes, G., Mogas, J., & Usart, M. (2023). Validación de una herramienta para medir la Competencia Digital Docente del profesorado de educación Secundaria en formación inicial. Revista Electronica de Investigacion y Evaluacion Educativa (RELIEVE), 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.25317
Llibres
- Palau, R., & Mogas, J. (Eds.). (2022). La competència digital docent al màster de formació del professorat de les universitats de Catalunya. Ed. Octaedro. ISBN: 9788419506924. Disponible a https://octaedro.com/producto/la-competencia-digital-docent-al-master-de-formacio-del-professorat-de-les-universitats-de-catalunya/
- Palau, R., & Mogas, J. (Eds.). (2022). Activitats per al desenvolupament de la competència digital docent al màster de formació del professorat. Ed. Octaedro. ISBN: 9788419506931 Disponible a https://octaedro.com/producto/activitats-per-al-desenvolupament-de-la-competencia-digital-docent-en-el-master-de-formacio-del-professorat/
Comunicacions
- Mogas, J., & Palau, R. (2024). ¿Cómo podemos evaluar la competencia digital docente en educación secundaria? In REDINE (Ed.), Conference Proceedings EDUNOVATIC 2023 (pp. 450-451). Adaya Press. https://doi.org/10.58909/adc24139168
- Mogas, J., & Palau, R. (2023, November 29-30). ¿Cómo podemos evaluar la competencia digital docente en educación secundaria? In VII EDUNOVATIC Conference. Online. https://www.edunovatic.org/
- Mogas, J., Palau, R., & Fretes, G. (2022, December 14). La Competencia Digital Docente de los futuros profesores de secundaria en Cataluña. In VII EDUNOVATIC Conference. Online. https://www.edunovatic.org/