Universitat Rovira i Virgili

CerTICDocent: Certificació de la Competència Digital Docent del Professorat d’Educació Secundària en Formació Inicial.

2020 ARMIF 00006
2021 - 2022

Formació inicial, competència digital, professorat de secundària, certificació

En el context digital en el que s'ha de desenvolupar l'educació i a partir de les necessitats en formació inicial del professorat que l'emergència sanitària derivada de la pandèmia pel COVID-19 ha fet més evident és necessari incorporar la Competència Digital Docent (CDD) en tots els programes de formatius per tal d'assegurar el seu desenvolupament i poder certificar-ne el seu nivell de desenvolupament. Tot i que s'ha parlat molt de la CDD del professorat d'Educació Infantil i Primària no s'ha posat la mateixa atenció en la capacitació del professorat de secundària. És en aquest punt en el que es centra aquest projecte.
Aquesta proposta parteix de la necessitat d'avaluar i certificar la CDD dels estudiants del Màster de Formació del Professorat a nivell del sistema universitari català totes les universitats catalanes que ofertem el Màster. En aquest objectiu hem format aquest consorci/grup, on participem totes les universitats sense excepció, per tal d'estudiar la temàtica, prendre decisions de forma comuna i aplicar les accions de la mateixa manera.
Aquest projecte no parteix de zero. Aprofita l'expertesa en aquesta temàtica desenvolupada durant anys pel grup de recerca ARGET participant en diferents projectes nacionals i internacionals i tenint publicacions d'alt impacte respecte a l'avaluació de la CDD. Això afavorirà el que els resultats i les propostes del projecte estiguin contrastades i validades per tot el sistema i que les propostes siguin transferibles a totes les universitats.

Participants

Nom Centre
Ramon Palau Martín Universitat Rovira i Virgili
Mireia Usart Rodríguez Universitat Rovira i Virgili
Vanessa Esteve González Universitat Rovira i Virgili
Jordi Mogas Recalde Universitat Rovira i Virgili
Anna Borrull Riera Universitat Rovira i Virgili
Gisela Cebrian Bernat Universitat Rovira i Virgili
Celia Llurba Mort Universitat Rovira i Virgili
Félix Tejero González Universitat de Barcelona
Adriana Ornellas Universitat Oberta de Catalunya
Alexandra Vraciu Universitat de Lleida
Jesús Granados Sánchez Universitat de Girona
Andy Morodo Universitat Autònoma de Barcelona
Gil Pla Campa Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Àngels Oliva Girbau Universitat Pompeu Fabra
Ramon Martí Manillo Universitat Politècnica de Catalunya
Xavier Vanaleta Llampallas Universitat Ramon Llull
Mireia López Beltran Universitat Politècnica de Catalunya
Laia Jordana Lluch Institut La Sagrera Sant Andreu
Jordi Satorra Marín Institut Martí Franquès
Josep Lluis Peñalver García Institut Ramon Barbat i Miracle
Francesc Closa Salinas Col·legi Claver
Consol Duran Vila Institut Josep Brugulat
Alicia Garcia Colomo Institut Vila Romana

Programa d'ajuts

Objectius

Objectiu general:

  • Dissenyar i validar un sistema una proposta de certificació de la competència digital docent per al professorat d'educació secundària en formació inicial per a les universitats catalanes.

Objectius específics:

  • OE1. Adaptar i validar l'eina d'avaluació de la competència digital COMDID-C per als estudiants del MFPS.
  • OE2. Analitzar els plans d'estudis del MFPS, fer propostes de com incorporar de desenvolupament de la CDD i implementar-les en els plans de formació i validar-les.
  • OE3. Dissenyar conjuntament amb els ICE's de les universitats una proposta modular de formació per al desenvolupament de la CDD adreçada al professorat del màster
  • OE4. Fer un pilot per avaluar la CDD dels estudiants del MFPS.
  • OE5. Dissenyar el un procés de certificació de la CDD dels estudiants que finalitzen el MFPS en el sistema universitari català.

Metodologia

Aquest projecte amb l'objectiu de dissenyar i validar un sistema una proposta de certificació de la competència digital docent per al professorat d'educació secundària en formació inicial per a les universitats catalanes, ha seleccionat com a metodologia, l'Educational Design Research (EDR) o investigació basada en el Disseny Educatiu (Van den Akker et al., 2006) per la seva adequació i conveniència. Aquesta s'entén com un procés sistemàtic d'anàlisi, disseny, desenvolupament i avaluació d'una intervenció (un programa formatiu, un producte o un procés) com a solució a un problema educatiu complex (Plomp i Nieveen, 2009).
L'EDR és una metodologia mixta, que combina l'ús d'eines i instruments quantitatius i qualitatius que destaca per la seva dinàmica tot que té un pla amb decisions prèviament preses i altres que es determinen durant el procés.

Instruments per a la recollida de dades:

COMDID-C per als estudiants del Màster de formació de professorat de secundària (MFPS)

rúbrica d'avaluació que permetrà analitzar els continguts, les activitats i els criteris d'avaluació de les assignatures que formen part del MFPS en relació amb el desenvolupament de la CDD.

Resultats

Articles

  • Palau, R., Fretes, G., Mogas, J., & Usart, M. (2023). Validación de una herramienta para medir la Competencia Digital Docente del profesorado de educación Secundaria en formación inicial. Revista Electronica de Investigacion y Evaluacion Educativa (RELIEVE), 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.25317

Llibres

Comunicacions

  • Mogas, J., & Palau, R. (2024). ¿Cómo podemos evaluar la competencia digital docente en educación secundaria? In REDINE (Ed.), Conference Proceedings EDUNOVATIC 2023 (pp. 450-451). Adaya Press. https://doi.org/10.58909/adc24139168
  • Mogas, J., & Palau, R. (2023, November 29-30). ¿Cómo podemos evaluar la competencia digital docente en educación secundaria? In VII EDUNOVATIC Conference. Online. https://www.edunovatic.org/
  • Mogas, J., Palau, R., & Fretes, G. (2022, December 14). La Competencia Digital Docente de los futuros profesores de secundaria en Cataluña. In VII EDUNOVATIC Conference. Online. https://www.edunovatic.org/