Ref: 2014ARMIF00032
2014 - 2016
Portafolis digital, seguiment, pràctiques, doble titulació
El procés de seguiment i avaluació de les pràctiques basades en la pràctica reflexiva dels estudiants i la interacció entre ells i els seus tutors universitaris i d'escola, estan en la base d'una veritable formació del futur mestre vinculada a la realitat educativa. La disponibilitat de tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC) pot afavorir aquesta formació. |
Participants
Nom | Centre |
---|---|
Luís Marqués Molías | Universitat Rovira i Virgili |
Josep B. Holgado García | Universitat Rovira i Virgili |
José Maria Cela Ranilla | Universitat Rovira i Virgili |
Vanessa Esteve González | Universitat Rovira i Virgili |
Anna Sánchez Caballé | Universitat Rovira i Virgili |
Escola l'Agulla, El Catllar | El Catllar |
Col·legi Mare de Déu del Carme, Tarragona | Tarragona |
Escola Dr. Alberich i Casas, Reus | Reus |
Escola de Pràctiques de Tarragona, Tarragona | Tarragona |
Programa d'ajuts
Objectius
Els objectius generals són:
O.1: Determinar els aspectes clau en la utilització d'eines TAC com el portafolis digital en el desenvolupament, seguiment i la tutoria de pràctiques, tenint en compte el perfil dels tutors de pràctiques en el context universitari i dels centres educatius, tant des de la perspectiva formativa com a tecnològica.
O.2. Generar els procediments i els instruments integrats al e-portafoli per tal de portar a terme la recollida i validació de les evidències vinculades a les competències, utilitzant les rúbriques i indicadors associats a aquestes competències.
Respecte als objectius específics tenim:
O.1: Fer una descripció dels perfils dels tutors a partir de la identificació de les competències que s'esperen d'ells des de la perspectiva de l'acció tutorial i des de la perspectiva tecnològica.
O.2: Aplicar una estructura de portafolis adaptada a les accions requerides als estudiants en les pràctiques escolars.
O.3: Establir les tasques bàsiques que tant l'estudiant com els tutors haurien de fer, per tal d'utilitzar el portafolis com una veritable eina de suport a l'aprenentatge i la millora de l'acció tutorial.
O.4: Aplicar, mitjançant l'ús del portafolis, d'un conjunt de rúbriques i indicadors per l'avaluació de les competències que l'estudiant ha d'assolir en les pràctiques.
O.5: A partir d'un consens entre els tutors, associar a aquest conjunt de rúbriques i indicadors un procediment per la recollida i validació de evidències.
Metodologia
La metodologia seleccionada per al present projecte, per la seva adequació i conveniència, és la "Educational Design Research" (EDR) o investigació basada en el Disseny Educatiu. Aquesta s'entén com un procés sistemàtic d'anàlisi, disseny, desenvolupament i avaluació d'una intervenció (un programa formatiu, un producte o un procés) com a solució a un problema educatiu complex. És necessari superar el dèficit pràctic de la investigació en tecnologia educativa, considerant-la més com un procés que com una eina, i abordant la seva complexitat des d'una visió sistemàtica i des de la col·laboració, generant valors que guiïn el seu ús per als professionals.
Considerem l'EDR com a una metodologia mixta i dinàmica, en què hi ha decisions ja preses i altres que es generen al llarg del procés. Això justifica que hi hagi concrecions metodològiques que no es puguin decidir i fer explícites a priori. L'EDR no és quelcom entre allò qualitatiu i allò quantitatiu i no es pot definir pels mètodes que utilitza, sinó per l'objectiu que persegueix: desenvolupament d'innovació fonamentada.
Resultats
Comunicacions:
- Marqués-Molías, L.; Esteve-González, V.; Holgado-Garcia, J.; Cela-Ranilla, J. & Sánchez-Caballé, A. (2016) Student perceptions of e portfolio as competence assessment during the practical training period for early childhood and primary school teaching. European Conference on eLearning. Praga, República Txeca.
- Sánchez-Caballé, A.; Esteve-González, V.; Marqués-Molías, L.; Holgado-García, J. & Cela-Ranilla, J. (2016) La evaluación de las prácticas externas de los maestros en formación mediante el uso del portafolio digital. Corubric16. Málaga, Espanya.
- Holgado García,J.; Esteve González,V.; Marqués Molias, L.; Cela Ranilla, J. & Sánchez-Caballé, A. (2016) USE OF THE E-PORTFOLIO BY STUDENTS ON THE DOUBLE BACHELOR'S DEGREE IN INFANT AND PRIMARY EDUCATION. Barcelona, Espanya.
- Marqués, L. ; Esteve-González, V.; Sánchez-Caballé, A.; Cela; J. i Holgado, J.(2016) Criteris de disseny per a l'ús del portafolis digital en la recollida i la validació d'evidència en les pràctiques externes. Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació. Barcelona, Espanya.
- Esteve-González, V., Sánchez-Caballé, A., Marqués, L., Holgado, J. & Cela-Ranilla, J.(2015) Diseño de un portafolio digital para la validación de competencias de los estudiantes universitarios de las prácticas externas en las escuelas. EDUTEC, Riobamba, Equador.