2021 - 2022
STEM, Formació Docent, Pensament Computacional
Actualment, molts programes educatius es centren en l'alfabetització en STEM (Ciència, Tecnologia, Engenyeria i Matemàtiques) i fan de la programació i el pensament computacional una prioritat per l'educació (Manches & Ploughma, 2017). L'educació en informàtica en general, i en programació en concret en els primers anys d'escolarització permet aprofitar el potencial de l'aprenentatge en edats primerenques, especialment si té lloc abans que alguns dels estereotips de gènere associats amb les vocacions STEM comencin a influir en les seves decisions (Manches & Ploughma, 2017). A més, Cunha & Heckman (2007) van demostrar que les intervencions educatives en informàtica en la primera infància estan relacionades amb costos més baixos i efectes més duradors que les intervencions educatives que comencen més endavant. Amb aquest fi, es vol introduir dins les classes del Grau d'Educació Infantil l'ús de la programació mitjançant Tecnologies Digitals (TD) com a estratègia d'aprenentatge, perquè els/les futurs/es mestres adquireixin les competències necessàries per a l'ús de la programació com a eina d'aprenentatge i a més, puguin observar-ne tot el seu potencial per crear i avaluar material educatiu adaptat a les necessitats reals del context educatiu. |
Participants
Nom | Centre |
---|---|
Cristina Valls Bautista | Universitat Rovira i Virgili |
Anna Borrull Riera | Universitat Rovira i Virgili |
Vanessa Esteve González | Universitat Rovira i Virgili |
Despoina Schina | Universitat Rovira i Virgili |
Mireia Usart Rodríguez | Universitat Rovira i Virgili |
Juan Francisco Álvarez Herrero | Universitat d'Alacant |
Objectius
OG: Incorporar la programació en la formació de mestres d'educació infantil a través del programa ScratchJr.
- OE1: Donar a conèixer la potencialitat de la programació a educació infantil.
- OE2: Dissenyar i avaluar els materials educatius creats pels futurs Mestres educació infantil per desenvolupar el pensament computacional.
- OE3: Aplicar els materials dissenyats al context real d'aula.
- OE4: Avaluar quina aportació han tingut en el procés d'aprenentatge dels infants en termes de motivació i aprenentatges.
Metodologia
La intervenció s'emmarcarà dins l'assignatura d'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals, Socials i Matemàtiques III del 4rt curs del grau d'Educació Infantil que s'imparteix a la URV en el Campus Sescelades i a la Seu Baix Penedès així com també a l'assignatura d'aules digitals a l'educació infantil del grau d'educació infantil que s'imparteix a la Universitat d'Alacant. Una part de l'assignatura es dedicarà a donar a conèixer la potencialitat educativa de la programació als futurs mestres del grau d'infantil, aplicada al camp de les ciències experimentals.
Pel que fa als futurs mestres, en la guia docent de l'assignatura, en la que s'emmarca el present projecte, s'especifica que els alumnes de han de desenvolupar els temes de "descoberta de l'entorn" i "aprenentatge d'aspectes didàctics per la descoberta de l'entorn".
Resultats
Comunicacions
- Valls-Bautista, C., Borrull-Riera, A., Esteve-González, V., y Schina, D. (10-16 de junio de 2021). INTROSCRATCH: Diseño e implementación de una propuesta didáctica para introducir la programación en la formación de maestros de educación infantil. [Presentación oral]. IV Workshop Internacional de Innovación en Enseñanza Superior y TIC. (INNOVAESTIC 2021). Universitat d'Alacant (UA), País Valencià.
Capítols de llibre
- Esteve-González, V., Valls Bautista, C. & Álvarez-Herrero, J.F. (2022). Validación de una rúbrica basada en el TPACK para evaluar propuestas didácticas centradas en los ODS mediante ScratchJr. En Esteve J. M., Fernández-Sogorb A., Martinez-Roig R. & Álvarez-Herrero J. F. Transformando la educación a través del conocimiento, (pp. 334 - 344). Octaedro. https://bit.ly/3EdN6aF
Articles
- Esteve-Gónzalez, V.; Borrull, A.; Valls, C. (2023). fomentar las habilidades de programación y pensamiento computacional: una acción formativa para futuros docentes de educación infantil. Campus Virtuales, 12(2), 57-68. https://doi.org/10.54988/cv.2023.2.1187