Ref. 2015 ARMIF 00035
2016 - 2018
Dissenyar i implementar una estratègia per a l'avaluació i la certificació de la CDD dels estudiants de doble titulació del grau de mestres.
El projecte que es presenta és la continuació de l'ARMIF00039 en el que s'ha treballat la definició i validació de la rúbrica de la Competència Digital Docent (CDD) així com el procés de formació dels estudiants de doble titulació d'educació infantil i primària en aquesta competència. Aquest procés s'ha relacionat, especialment, amb els períodes del pràcticum I i II. Ara proposem un projecte que té com a objectiu general continuar aquest procés, a partir dels pràcticums III i IV, però dissenyant i desenvolupant el procés d'avaluació de la CDD i el procés de certificació d'aquesta des de la Universitat. Per aconseguir certificar la CDD es continuarà treballant de manera estreta amb els centres escolars i els mestres d'aquests centres a la vegada que s'ha configurat una comissió internacional d'experts que ens ajudin a contrastar i validar tant el procés com tots els resultats que es vagin obtenint. Els principals resultats esperats del projecte són: validar tot el procés de desenvolupament i formació en CDD per a la doble titulació a partir dels quatre períodes de pràcticum, desenvolupar i validar una eina d'avaluació de la CDD i desenvolupar i pilotar el procés de certificació d'aquesta competència como a part del currículum de formació inicial dels estudiants de la doble titulació. La previsió és que una vegada validat tot el procés es podrà transferir a la resta de les universitats catalanes. |
Participants
Nom | Centre |
---|---|
Mercè Gisbert Cervera | Universitat Rovira i Virgili |
José Luis Lázaro Cantabrana | Universitat Rovira i Virgili |
Teresa Sancho Vinuesa | Universitat Oberta de Catalunya |
Montse Guitert Catasus | Universitat Oberta de Catalunya |
Virginia Larraz Rada | Universitat d'Andorra |
Anna Pérez Pallejà | Departament d'Ensenyament |
Francesc Marc Esteve Mon | Universitat Rovira i Virgili |
Juan González Martínez | Universitat Rovira i Virgili |
Adolfina Pérez García | Universitat de les Illes Balears |
Objectius
Objectiu general:
Dissenyar i implementar una estratègia per a l'avaluació i la certificació de la CDD dels estudiants de doble
titulació del grau de mestres.
Objectius específics:
O.1. Dissenyar i implementar un instrument per avaluar la CDD a partir de la rúbrica de la CDD dels estudiants de doble titulació del grau de mestres.
O.2. Dissenyar i implementar una estratègia d'avaluació conjunta de la CDD entre els centres educatius i la URV dels estudiants de doble titulació del grau de mestres.
O.3. Dissenyar i validar un procés de certificació de la CDD per part de la URV durant els estudis de grau.
Metodologia
La metodologia seleccionada per al present projecte, per la seva adequació i conveniència, és la "Educational Design Research" (EDR) o investigació basada en el Disseny Educatiu (Van den Akker et al., 2006). Aquesta s'entén com un procés sistemàtic d'anàlisi, disseny, desenvolupament i avaluació d'una intervenció (un programa formatiu, un producte o un procés) com a solució a un problema educatiu complex (Plomp & Nieveen, 2009).
És necessari superar el dèficit pràctic de la investigació en tecnologia educativa, considerant-la més com un procés
que com una eina, i abordant la seva complexitat des d'una visió sistemàtica i des de la col·laboració, generant valors que guiïn el seu ús per als professionals (Amiel & Reeves, 2008).
Considerem l'EDR com a una metodologia mixta i dinàmica, en què hi ha decisions ja preses i altres que es generen al llarg del procés. Això justifica que hi hagi concrecions metodològiques que no es puguin decidir i fer explícites a priori. L'EDR no és quelcom entre allò qualitatiu i allò quantitatiu i no es pot definir pels mètodes que utilitza, sinó per l'objectiu que persegueix: desenvolupament d'innovació fonamentada (Bereiter, 2002).