2007 - 2007
La finalitat d'aquest projecte és definir les competències transversals bàsiques que necessiten els alumnes per a fer el trànsit Secundària-Universitat i dissenyar una eina TIC que ens permeti mesurar el seu grau d'assoliment per tal de tenir dades rellevants, en clau alumne, per a poder incidir en el procés de tutoria acadèmica de l'alumne universitari.
Dins del marc de l'harmonització europea en el que estan immerses totes les universitats, és fonamental tenir la màxima informació possible dels alumnes per tal de poder dissenyar el seu procés de formació. No només aquella part que serà en presència del professor, sinó també aquella altra de treball autónom. Hem de fer el pas de considerar el procés d'aprenentatge no com un procés col·ectiu, sinó com un procés individual. El projecte es desenvoluparà a les Facultats de Ciències de l'Educació de la UdL i de la URV peró amb la finalitat de què les conclusions siguin d'utilitat per a qualsevol àrea de coneixement universitària. |
Participants
Nom | Centre |
---|---|
Mercè Gisbert Cervera | Universitat Rovira i Virgili |
Angel-Pio González Soto | Universitat Rovira i Virgili |
Carme Borbonés Bresco | Universitat Rovira i Virgili |
Josep Holgado Garcia | Universitat Rovira i Virgili |
José Luís Lázaro Cantabrana | Universitat Rovira i Virgili |
Luís Marqués Molías | Universitat Rovira i Virgili |
Sofía Isus Barado | Universitat de Lleida |
Xavier Carrera Farran | Universitat de Lleida |
Jordi Coiduras Rodríguez | Universitat de Lleida |
Objectius
El principal objectiu del projecte ha estat definir les competències bàsiques que neccessiten els alumnes per poder realitzae la transició de l'àmbit de l'educació secundària a la universitat.
- Generar xarxes de trebail col·aboratiu i comunitats d'aprenentatge interdisciplináries, interuniversitáries i interdepartamentals per tal de crear coneixement al voltant del procés de transició Secundária-Universitat.
-
Analitzar les expectatives i la realitat que es troba l'alumne quan arriba a la Universitat en factors que poden incidir a la docéncia
- Definir les competéncies transversals básiques a tenir en compte a l'hora de fer la transició SecundáriaUniversitat
-
Dissenyar i desenvolupament un instrument basat en les TIC que ens permeti fer l'avaluació del nivel! d'adquisició d'aquestes competéncies a l'arribada a la Universitat.
-
Validar l'instrument dissenyat per poder garantir el seu nivel! d'eficiéncia.
-
Generar estratégies i adaptar metodologies docents per poder incorporar els diferents instruments en el procés de planificació docent.
Metodologia
El projecte es fonamenta en el desenvolupament d'estratégies de treball col·laboratiu aplicant alguns deis principis de la gestió de la qualitat 1 la millora continua: la obtenció d'evidencies i dades, conéixer les expectatives i necessitats.
En quant al métode ens basarem en l'anomenat "cicle de Deming" o de millora continua, el qual té quatre fases: planificació, acció, avaluació i optimització.
Respecte a l'obtenció d'evidencies 1 dades es fará un repull de tota la informació i els indicadora que hi hagi disponibles 'en relació a competéncies básiques per a I'accés a la Universitat aixi con, la recollida d'informació deis alumnes de totes les meterles de primer que participen en aquest projecte le qual cosa ens permetrá realitzar un diagnóstic de la situado de la que partim.
En relació al coneixement deis usuaris (estudiants) és fará una identificació de les seves expectatives, necessitats grau de satisfacció amb diferents aspectes del procés docent i deis recursos i·materials en els primers dies d'interacció amb la Universitat.
Resultats
Comunicacions
-
Cela, J.M., Arias, I. & Esteve-González, V. (2009). COMPTIU:Competencias transversales básicas para la incorporación a la universidad. En Actas congreso EDUTEC 2009: Sociedad del conocimiento y el medio ambiente: sinergia científica y las TIC generando desarrollo sostenible. Manaus, Brasil.