Ref. 2014 ARMIF 00039
2014 - 2016
Dissenyar i desenvolupar una estratègia formativa i d'avaluació basada en la simulació de contextos i situacions reals, per afavorir el desenvolupament de la CDD en els estudiants de doble titulació del grau de mestres.
![]() |
La formació dels futurs mestres ha de trobar l'equilibri entre la formació teòrica i la pràctica, intentant que aquesta darrera sigui el més propera possible a la realitat que trobaran als centres educatius, un cop comenci la seva trajectòria professional. Aquesta realitat l'entenem com un context complex i canviant sobre el qual cal indagar per tal de transformar la pràctica a partir d'una anàlisi crítica i reflexiva que afavoreixi la innovació i la millora constants. El treball col·laboratiu entre el professorat universitari i els docents que desenvolupen la seva activitat professional als centres educatius d'infantil i primària esdevé una combinació ideal per potenciar el treball per competències i llur desenvolupament, alhora que faciliti la creació de coneixement vinculat a la pràctica real dels futurs mestres. Poder treballar la teoria amb simulacions d'escenaris educatius reals afavorirà l'excel·lència en el procés de formació inicial del doble grau de mestre. |
Participants
Nom | Centre |
---|---|
Mercè Gisbert Cervera | Universitat Rovira i Virgili |
Mar Camacho Martí | Universitat Rovira i Virgili |
Francesc Marc Esteve Mon | Universitat Rovira i Virgili |
Juan González Martínez | Universitat Rovira i Virgili |
José Luis Lázaro Cantabrana | Universitat Rovira i Virgili |
Janaina M. de Oliveira | Universitat Rovira i Virgili |
Teresa Sancho Vinuesa | Universitat Oberta de Catalunya |
Héctor Viñas Sauch | Departament d'Ensenyament |
Programa d'ajuts
Objectius
Objectiu general:
Dissenyar i desenvolupar una estratègia formativa i d'avaluació basada en la simulació de contextos i situacions reals, per afavorir el desenvolupament de la CDD en els estudiants de doble titulació del grau de mestres.
Objectius específics:
O.1. Definir i desenvolupar una estratègia de col·laboració permanent entre la universitat i els centres educatius d'infantil i primària per a la millora de la formació dels estudiants de doble titulació de mestres (doble titulació infantil i primària) en CDD.
O.2. Incorporar la simulació d'escenaris reals de situacions d'ensenyament aprenentatge usant les TIC i emprant estratègies de resolució de problemes i de casos per a desenvolupar.
O.3. Definir una eina i una estratègia per a recollir evidències del desenvolupament de la CDD durant les estades dels estudiants a les escoles incorporar a les estades dels estudiants a l'escola (pràcticum).
O.4. Desenvolupar una estratègia per sistematitzar el procés de l'avaluació de la CDD durant la formació inicial (tant a la universitat com a l'escola).
Metodologia
La metodologia seleccionada per al present projecte, per la seva adequació i conveniència, és la "Educational Design Research" (EDR) o investigació basada en el Disseny Educatiu. Aquesta s'entén com un procés sistemàtic d'anàlisi, disseny, desenvolupament i avaluació d'una intervenció (un programa formatiu, un producte o un procés) com a solució a un problema educatiu complex. És necessari superar el dèficit pràctic de la investigació en tecnologia educativa, considerant-la més com un procés que com una eina, i abordant la seva complexitat des d'una visió sistemàtica i des de la col·laboració, generant valors que guiïn el seu ús per als professionals.
Considerem l'EDR com a una metodologia mixta i dinàmica, en què hi ha decisions ja preses i altres que es generen al llarg del procés. Això justifica que hi hagi concrecions metodològiques que no es puguin decidir i fer explícites a priori. L'EDR no és quelcom entre allò qualitatiu i allò quantitatiu i no es pot definir pels mètodes que utilitza, sinó per l'objectiu que persegueix: desenvolupament d'innovació fonamentada.
Resultats
Publicacions:
- Lázaro, J.L. & Gisbert-Cervera, M.(2015). El desarrollo de la competencia digital docente a partir de una experiencia piloto de formación en alternancia en el Grado de Educación. Educar, 51 (2), 321-348.
- Lázaro, J.L. & Gisbert-Cervera, M. (2015). Elaboració d'una rúbrica per avaluar la competència digital del docent. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1(1), 48-63.
- Lázaro, J.L. & Gisbert-Cervera, M. (2015, Maig). Rúbrica per l'avaluació de la competència digital docent. Retrived from: http://www.slideshare.net/lateurv/rubrica-cd
Comunicacions:
- Lázaro, J.L., Gisbert, M. & Palau, R. (2016) La Formación en Competencia Digital de los docentes mediante una estrategia de colaboración entre instituciones. EDO, Barcelona, Espanya.
- Lázaro, J.L.; González, J.; Camacho, M.; Gisbert, M.(2014) La formación inicial y permanente en competencia digital del profesorado: una experiencia de colaboración interinstitucional. XVII Congreso Internacional EDUTEC: El Hoy y el mañana junto a las TIC, Córdoba, Espanya.
- Lázaro, JL.; Gisbert Cervera, M.; Palau, R. & Esteve-González, V.(2016) Una estratègia per a la formació i avaluació de la competència digital dels docents. Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació. Barcelona, Espanya.